W poszukiwaniu geometrii
Powiem szczerze, że niełatwo robi się zdjęcia w miejscu, które się bardzo dobrze zna. Gdy znajdujemy się w nowym otoczeniu, zmysły są bardziej wyostrzone i dostrzegamy więcej. Z tego właśnie względu mój rodzinny Kraków, choć piękny, zawsze stanowi dla mnie nie lada fotograficzne wyzwanie. Chociaż od wielu lat już w Krakowie nie mieszkam, bywam tam często i jak tylko czas pozwoli, chwytam za aparat i fotografuję.
Przechadzając się po płycie rynku głównego w zimowe, pochmurne popołudnie
Przy braku interesującego światła postanowiłem podjąć wyzwanie, żeby jeszcze raz spojrzeć na te dobrze znane mi miejsca. Niezbyt sprzyjająca aura i czas, gdy turystów jest stosunkowo mało, sprawiły, że w mieście nie było tłoczno.
Ciężkie chmury i popołudniowa, dość późna godzina spowodowały, że atmosfera stała się nieco mroczna. Ten przytłaczający nastrój dominujący w otoczeniu rozpraszał śnieg, który choć w niewielkiej ilości, pokrywał jednak drzewa, budynki i ulice.
Geometryczny impuls w kadrze
W pewnym momencie dostrzegłem, że wyryte w śniegu na drodze linie jakby wpisują się w harmonię tworzoną przez kształty architektury i pokaźnej wielkości drzewo stojące przy kościele św. Wojciecha. Zrobiłem kilka ujęć a w głowie pojawiła się myśl – geometria. Ruszyłem więc dalej w poszukiwaniu geometrycznych kadrów. Moje zmysły wyostrzyły się na to, co geometryczne i to właśnie postanowiłem fotografować, dokąd wystarczy naturalnego światła dnia.
Ze spaceru przyniosłem zdjęcia, których cechą główną była geometria a tutaj prezentuję jedno z nich jako przykład specyficznej koncentracji uwagi na formie i detalu.
Technikalia
Zarówno to zdjęcie jak i pozostałe z tej serii zrobiłem moim ulubionym aparatem do wszystkiego i towarzyszem w podróży, którym jest kompakt Panasonic Lumix LX100. Zdjęcie zostało zrobione w formacie RAW i poddane obróbce z wykorzystaniem DxO PhotoLab, Adobe Photoshop i Topaz Sharpen AI.
Przyglądając się fotografii podczas obróbki, doszedłem do wniosku, że najlepiej będzie skadrować ją w kwadracie, ponieważ format ten jeszcze mocniej podkreśla geometryczny charakter sceny.
- ISO: 200
- przysłona: F4
- czas ekspozycji: 1/125 s
- ogniskowa: 10.9 mm
- rendering kolorów: DxO camera profile DMC-LX100