Czekając w bramie na decydujący moment
Zrobienie zdjęcia na Wawelu, w szczycie sezonu turystycznego, w którym panowałby porządek, nie należy do zadań łatwych. Tłumy pędzących turystów stanowią w takiej sytuacji nie lada wyzwanie. Prezentowaną tutaj fotografię zrobiłem w czerwcowe popołudnie podczas spaceru po wawelskim dziedzińcu.
Jako rodowity krakus znam ten zakątek miasta bardzo dobrze i znalezienie ciekawej sceny nie jest dla mnie łatwe. Nie wynika to z charakteru miejsca, ale z faktu, że jak się patrzy na coś setki razy, to trudno jest dopatrzeć się czegoś zaskakującego. Zdecydowanie łatwiej jest robić zdjęcia, gdy znajdujemy się w nowym otoczeniu, w którym zmysł ciekawości znacznie się wyostrza.
Decydujący moment kazał na siebie czekać prawie godzinę :)
Stałem kilka metrów od bramy i obserwowałem przechodzących ludzi z myślą zrobienia zdjęcia. Przewalające się tłumy nie ułatwiały mi tego zadania, ponieważ moim zamysłem było wykonanie fotografii cechującej się harmonią i porządkiem. Czekałem i naciskałem spust migawki za każdym razem, gdy tłum się przerzedzał a to co się działo w bramie, cechowało się spokojem. Wykonanie kilkudziesięciu zdjęć zabrało mi około godziny.
Przeglądając materiał na gorąco, na ekranie aparatu zauważyłem kilka ujęć, które spełniały moje założenia. Nie byłem wówczas pewny, które z nich wybiorę. Po zgraniu zdjęć na komputer i przeglądnięciu ich na dużym ekranie wybór stał się oczywisty. Trójka przechodniów w dynamicznej pozie z symetrycznie uniesionymi stopami była tym, co idealnie wpisało się w moje założenia. To był decydujący moment, na który czekałem.
Na etapie postprodukcji stwierdziłem, że nie chcę trzymać się konwencji dokumentalnej i poszalałem z kolorem nieba, aby nadać fotografii bardziej wyrazisty i nieoczywisty charakter.
Technikalia
Zdjęcie zrobiłem aparatem Fujifilm X-T3 z obiektywem Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR w formacie RAW i poddałem obróbce z wykorzystaniem programów DxO PhotoLab, Adobe Photoshop, DxO FilmPack i Topaz Sharpen AI.
- ISO: 640
- przysłona: F8
- czas ekspozycji: 1/250 s
- ogniskowa: 34.2 mm
- kadrowanie: proporcja boków 2:3
- rendering kolorów: symulacja filmu Fuji Superia X-Tra 400